سه‌شنبه ۱۴۰۲/۰۴/۲۰

کلان پروژه کمربندی شرق شهر

کلان پروژه کمربندی شرق شهر

کمربندی شرق شهر قزوین، مجموعه ای از پروژه های عمرانی و راهسازی است؛ به این معنی که چهار پروژه در امتداد یکدیگر، پازل این کمربندی را کامل می کند. اولین قطعه، اتصال میدان شورا به بلوار پیامبر اعظم(ص) با عنوان کمربندی سبز است. بخش دوم، اتصال میدان قدس به پل ولایت با عنوان بلوار پیامبر اعظم (ص) است که ساخته شده و در حال حاضر بهره برداری می شود. بخش سوم شامل اتصال تقاطع غیرهمسطح ولایت به تقاطع غیرهمسطح ابوترابی است و با اجرای این بخش عملکرد کامل دو تقاطع ولایت و ابوترابی کامل خواهد شد. بخش تکمیل کننده طرح، اتصال تقاطع غیرهمسطح ابوترابی به تقاطع غیرهمسطح امام رضا (ع) است که ارتباط شرق به غرب و جنوب به شمال را به طور کامل برقرار می کند. با اجرای هر یک از این قطعات، طرح کلی کمربندی به هدف نهایی خود خواهد رسید.

کلان پروژه کمربندی شرق شهر قزوین، مجموعه ای عظیم از پروژه های عمرانی و راهسازی است؛ به این معنی که چهار پروژه بزرگ شهری در امتداد یکدیگر و از شمال به جنوب، پازل این کمربندی را کامل می کنند. اولین قطعه، پروژه اتصال میدان شورا به بلوار پیامبر اعظم(ص) به طول 5100 متر با عنوان «کمربندی سبز» است.

قطعه دوم، پروژه بهسازی بلوار پیامبر اعظم (ص) به طول هزار متر است که بخشی از آن احداث شده و در حال تکمیل و بهره برداری می باشد. قطعه سوم پروژه اتصال تقاطع غیرهمسطح ولایت به بلوار آیت اله ابوترابی به طول 1200 متر است و با اجرای این بخش، عملکرد دو تقاطع ولایت و ابوترابی کامل خواهد شد. در این قطعه، علاوه بر مسیر اصلی، رمپ ورودی از بلوار آیت اله خامنه ای به بلوار پیامبر اعظم (ص) و رمپ خروجی از بلوار پیامبر اعظم (ص) به بلوار آیت اله خامنه ای به همراه 2 لوپ که مسیر معکوس این رمپ ها می باشد نیز وجود دارد.

قطعه نهایی و تکمیل کننده کمربندی شرق شهر، پروژه اتصال بلوار آیت اله ابوترابی به تقاطع غیرهمسطح امام رضا(ع) به طول 1400 متر است که ارتباط شرق به غرب و جنوب به شمال قزوین را به طور کامل برقرار می کند. این پروژه علاوه بر مسیر کمربندی، شامل رمپ خروجی از بلوار آیت اله ابوترابی به این قطعه و رمپ ورودی از محل پروژه به بلوار آیت اله ابوترابی، لوپ خروجی از تقاطع غیرهمسطح ولایت به بلوار پیامبر اعظم (ص) و لوپ ورودی از بلوار پیامبر اعظم (ص) به تقاطع غیرهمسطح ولایت و رمپ تقاطع غیر همسطح امام رضا (ع) نیز می باشد.

 با این اوصاف، پروژه کمربندی شرق شهر قزوین بدون احتساب رمپ و لوپ ها، حدود 7/8 کیلومتر و با احتساب این بخش ها  -که امکان اتصال مسیرهای دارای کدهای ارتفاعی متفاوت (ناهمگون) را فراهم نموده-  حدود 5/12 کیلومتر طول و حدود500 هزار مترمربع وسعت دارد که امکان دسترسی از شمال شرق به جنوب شرقِ قزوین را بدون وجود هیچ گونه تقاطع همسطح (چراغدار) فراهم می نماید.

نکته قابل توجه در خصوص کلان پروژه کمربندی شرق این است که اگرچه مهمترین هدف در طرح های جامع حمل ونقل، صرفاً موضوعات ترافیکی و تردد می باشد؛ اما در کنار طراحی این پروژه بزرگ، ابعاد دیگری مانند ساماندهی رودخانه با هدف ارتقای منظر پیرامون پروژه، افزایش سرانه فضای سبز، ایجاد مسیرهای ورزش و سلامت و تامین تجهیزات و امکانات متناسب با نیازهای اقشار مختلف نیز مدنظر قرار گرفته است.

برای مثال، در بخش شمالی کمربندی شرق (اولین قطعه پروژه)، فضاهایی به عرض 6 و 4 متر به ترتیب برای مسیرهای پیاده‎‌روی و دوچرخه سواری پیش‌بینی شده است. همچنین در این مسیر، پنج مجموعه سرویس‌های بهداشتی بانوان، آقایان و افراد دارای معلولیت، اتاق مادر و کودک، ایستگاه اجاره دوچرخه و فضای فروشگاهی در نظر گرفته شده است تا امکانات مناسبی برای حضور شهروندان فراهم گردد.

به دلیل وجود رودخانه باراجین در مجاورت قطعه اول پروژه کمربندی شرق، برای احداث این قطعه که اصلی ترین و بزرگترین بخش کمربندی می باشد، تفاهم‌نامه ای مابین شهرداری، استانداری و شرکت آب منطقه‌ای منعقد شده است. با توجه به وقوع سیلاب های فصلی در رودخانه باراجین، پس از بررسی ویژگی های هیدورلوژیکی و میزان دِبی آب در 200 سال اخیر (مقدار آبی که از یک نقطه، در واحد زمان عبور می کند) و مدلسازی جریان آب از طریق نرم افزار، وضعیت رودخانه باراجین به عرض50 متر در کنار این کمربندی ساماندهی شده است. به بیان دیگر، در کنار احداث کمربندی سبز، ساماندهی رودخانه، سبب زیبایی بصری محور، افزایش سرعت انتقال آب به باغستان سنتی قزوین و جلوگیری از فرو رفت آب به زمین در مسیر رودخانه جهت افزایش سطح بهره برداری از آب رودخانه می شود.

علاوه بر این، پس از احداث این کمربندی، حدود40 هزار مترمربع به سطح فضای سبز شهر قزوین افزوده شده و سرانه فضای سبز افزایش می یابد که سبب ارتقای شرایط محیط زیستی در محدوده اجرای چنین پروژه بزرگ عمرانی و ترافیکی می گردد.

همچنین با اجرای این اَبَر پروژه، 6 کیلومتر مسیر پیاده روی و دوچرخه سواری (به صورت مجزا) به مسیرهای موجود شهر افزوده می شود. به این ترتیب، بعد از بهره برداری از این کمربندی، یک مسیر حدوداً 16 کیلومتریِ پیوسته برای پیاده روی و دوچرخه سواری شهروندان، از انتهای شمالی جاده سلامت تا میدان قدس (به صورت رفت و برگشت) ایجاد خواهد شد.