چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۴/۲۱

در پروژه کمربندی سبز قزوین صورت گرفته است:

احداث سازه حفاظت از لوله چهار مواد

میرزاده، مدیر پروژه کمربندی سبز که قطعه شمالی کمربندی شرق شهر محسوب می شود، در این خصوص گفت: لوله چهار مواد، مسیر انتقال مواد سوختی و اشتعال زایی مانند نفت،گاز، بنزین و گازوئیل از تهران به سمت شمال کشور است و با توجه به عبور این لوله از محدوده پروژه کمربندی سبز، احداث سازه ای استاندارد برای محافظت از آن انجام شده است.

 

به گزارش روابط عمومی معاونت فنی و عمرانی شهرداری قزوین، میر احسان میرزاده، مدیر پروژه کمربندی سبز که قطعه شمالی کمربندی شرق شهر محسوب می شود، در این خصوص گفت: رشد و توسعه شهر از جمله موضوعات مهم مدیریت شهری است و وجود ظرفیت‌های اقتصادی، گردشگری و...، زمینه طراحی پروژه‌های مختلفی را فراهم می‌سازد.

 

وی افزود: شهر قزوین از جمله شهرهایی است که در مسیر توسعه شهری قرار دارد و طرح‌ها و پروژه‌های قابل توجهی مانند مجموعه پروژه های کمربندی شرق در آن تعریف شده است که کمربندی سبز یکی از قطعات آن محسوب می شود.

 

میرزاده با بیان اینکه پروژه کمربندی سبز قزوین از میدان شورا تا تقاطع غیرهمسطح قدس به طول بیش از 5 کیلومتر، بزرگترین قطعه کمربندی شرق است، گفت: عملیات اجرایی این پروژه بزرگ عمرانی دارای بخش های مختلفی مانند ساماندهی رودخانه باراجین، احداث مسیر سواره و مسیر سلامت (پیاده روی و دوچرخه سواری)، بهسازی کانال آبرسانی باغستان سنتی است.

 

وی با اشاره به اینکه یک عملیات مهم عمرانی و محیط زیستی در پروژه کمربندی سبز، احداث سازه محافظت از لوله چهار مواد است، ادامه داد: لوله چهار مواد در کیلومتر 4700 این پروژه قرار دارد و سازه نگهدارنده و حفاظت از آن به طول تقریبی 55 متر، عرض مفید 5 متر و ارتفاع 2 متر احداث شده است. در ساخت این سازه، 14 تُن میلگرد و 600 مترمکعب بتن استفاده شده است. همچنین ضخامت دیوار این سازه از 70 تا 120 سانتیمتر متغیر بوده و 10 پایه نگهدارنده به ارتفاع 80 سانتیمتر و فونداسیون 2 متری در طول لوله و به ارتفاع یک متر در آن در نظر گرفته شده است.

 

مدیر پروژه کمربندی سبز تصریح کرد: احداث سازه محافظت از لوله چهار مواد به منظور جلوگیری از جابجایی این لوله از محل قرارگیری آن و پیشگیری از وقوع حوادثی مانند انفجار و پخش مشتقات نفتی در باغستان که ممکن است در صورت عدم ایجاد حفاظ برای لوله رخ دهد، در دستور کار قرار گرفته است.

 

وی اضافه کرد: حساسیت‌ شرکت پخش فرآورده های نفتی در خصوص قطع نشدن انتقال مواد سوختی مانند گاز، بنزین و نفت از طریق این لوله، از دیگر دلایل ایجاد سازه حفاظتی محسوب می شود.

 

میرزاده با اشاره به اینکه جلسات مختلفی با نمایندگان شرکت خطوط لوله و مخابرات منطقه تهران، مرکز انتقال نفت و خابرات استان قزوین و مدیر هماهنگی امور اجرایی شهر برگزار شده است، گفت: طی این جلسات طرح و استاندارد سازه حفاظت از لوله که مورد تایید شرکت خطوط لوله و مخابرات تهران بود، مشخص و نقشه های اجرایی بر اساس آن تهیه شد.

 

 ضرورت حفاظت از لوله چهار مواد در محدوده پروژه

مهدی زارع، کارشناس ارشد خطوط لوله نیز در این خصوص اظهار کرد: لوله چهار مواد، تنها خط لوله‌ای است که سوخت موردنیاز‌ استان های قزوین،‌ البرز، گیلان و بخشی از استان تهران را تأمین می‌کند. نمونه مشابه این لوله در آزادراه غدیر، محدوده شهرستان آبیک وجود دارد.

 

وی با اشاره به لزوم به حفاظت از لوله چهار مواد در پروژه کمربندی سبز عنوان کرد: ایجاد وقفه‌ای مانند نشت و پارگی در لوله، ممکن است عواقب امنیتی و اجتماعی را به همراه داشته باشد. همچنین لوله موجود به دلیل متریالی که دارد دارای قدرت زیاد و طول عمر مناسبی در انتقال مواد سوختی است که ضرورت حفاظت از آن را افزایش می دهد.

 

زارع تشریح کرد: با هدف دسترسی آسان به لوله جهت تعمیر و نگهداری، تامین ایمنی کارگران بخش تعمیرات و جلوگیری از ایجاد فشار در نتیجه عبور ترافیک از بالای لوله، احداث سازه حفاظتی در دستور کار قرار گرفته است.

 

انتهای پیام/