سه‌شنبه ۱۴۰۲/۰۲/۱۹

علمی، معاون فنی و عمرانی شهرداری قزوین:

قطعات پازل کمربندی شرق شهر قزوین در حال تکمیل است

علمی، معاون فنی و عمرانی شهرداری قزوین گفت:قطعات پازل کمربندی شرق شهر قزوین در حال تکمیل است.

به گزارش روابط عمومی معاونت فنی و عمرانی شهرداری قزوین؛سیّد محمد علمی در جریان بازدیدشعبانیان، رئیس و اعضای هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان، مشاور شهردار قزوین و تعدادی از اعضای گروه‌های تخصصی عمران و ترافیک این سازمان از بخش‌های مختلف پروژه کمربند شرق شهر قزوین،افزود:ایجاد رینگ ترافیکی پیرامون شهر قزوین سبب کاهش زمان سفر، افزایش سرعت جابه جایی،کاهش مصرف سوخت و آلاینده ها و تسهیل دسترسی به نقاط مختلف شهر می شود.

 

وی در این بازدید ضمن ارائه توضیحات در خصوص نحوه طراحی و اجرای مجموعه پروژه‌های کمربندی شرق گفت: براساس علم ترافیک،در شهرهای امروز تا حد ممکن از ورود خودروها به هسته مرکزی شهر -که در قزوین منطبق بر بافت تاریخی و ارزشمند این شهر است- جلوگیری به عمل می آید.

 

وی خاطرنشان کرد:با این هدف،برنامه ریزی برای احداث رینگ های ترافیکی پیرامونی در دستور کار مجموعه های مدیریت شهری قرار دارد،شهر قزوین نیز از این موضوع مستثنی نبوده و وجود رینگ ترافیکی از سال 1369 در طرح جامع شارمند مورد تأکید قرار گرفته و در این طرح گنجانده شده است.

 

معاون فنی و عمرانی شهرداری قزوین با اذعان به اینکه قزوین جزو 6 شهر دارای طرح جامع ترافیک در کشور است، گفت:در این طرح جامع نیز بر وجود رینگ تأکید شده و مجموعه مدیریت شهری قزوین تصمیم به احداث رینگ ترافیکی شهر قزوین گرفته است.

 

وی ادامه داد: احداث رینگ اصلی ترافیکی با همکاری سه مجموعه پیمانکاری شامل شرکت عمران و راهسازی،شرکت ملی ساختمان و سازمان عمران شهرداری در حال انجام است.

 

این مقام مسئول تصریح کرد: اگرچه مهمترین هدف در طرح جامع حمل ونقل، صرفاً موضوعات ترافیک و تردد است در کنار طراحی کمربندی شرق شهر قزوین، مسیر سلامت و ورزش عمومی در نظرگرفته شده است.

 

وی با اشاره به اینکه در بخش شمالی کمربندی شرق، فضاهایی به عرض 6 و 4 متر به ترتیب برای مسیرهای پیاده‎‌روی و دوچرخه سواری پیش‌بینی شده است، گفت:همچنین در 4 کیلومتر شمالی این مسیر و به فاصله هر 850 متر، فضاهایی برای سرویس‌های بهداشتی بانوان، آقایان و افراد دارای معلولیت، اتاق مادر و کودک، ایستگاه اجاره دوچرخه و فضای فروشگاهی در نظر گرفته شده است تا امکانات مناسبی برای حضور شهروندان در این بخش از کمربندی فراهم گردد.

 

این مقام مسئول ادامه داد: برای احداث مسیر اصلی کمربندی شرق، تفاهم‌نامه ای مابین شهرداری، استانداری و شرکت آب منطقه‌ای منعقد شده است. با توجه به وقوع سیلاب های فصلی در این رودخانه، پس از بررسی ویژگی های هیدورلوژیکی و میزان دِبی آب در 100 سال اخیر (مقدار آبی که از یک نقطه، در واحد زمان عبور می کند) و مدلسازی جریان آب از طریق نرم افزار، وضعیت رودخانه باراجین به عرض50 متر در کنار این کمربندی ساماندهی شده است.

 

 وی با اشاره به ایجاد فضای سبز به عرض 5 متر در کنار مسیرهای پیاده و دوچرخه که سبب افزایش ایمنی و آسایش افزاد پیاده در مقابل مسیر سواره می شود، گفت: در مجموع با احداث کمربندی شرق قزوین، سطح فضای سبز و پوشش گیاهی قزوین، 4 هکتار افزایش یافته است.

 

در پایان این بازدید، محمد شعبانیان رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین ضمن قدردانی از مجموعه مدیریت شهری قزوین، عنوان کرد: پروژه کمربندی شرق قزوین نشان می دهد تلاش قابل توجه و ارزشمندی در حوزه طراحی و اجرای پروژه های عمرانی صورت گرفته است.

 

وی افزود: شکل گیری فضاهای سبز، پیاده روی و دوچرخه سواری در کنار بخشی شمالی کمربندی- به عنوان یک مسیر ترافیکی- یک فعالیت کارشناسی است تا شهروندان بعد از اتمام پروژه، بتوانند به عنوان مسیر سلامت نیز از آن بهره‌برداری کنند.

 

لازم به ذکر است؛طی این بازدید، مدیران پروژه های مختلف مجموعه کمربندی شرق شهر قزوین ضمن پاسخگویی به سوالات بازدیدکنندگان، روند طراحی و اجرای هر پروژه را به صورت تفصیلی تشریح کردند.

 

انتهای پیام/

تصاویر مرتبط