سه‌شنبه ۱۳۹۷/۰۳/۲۲

سافاری پارک

سافاری پارک

سافاری پارک

اولين اکو پارک کشور که هدف آن مطالعه گونه های حیوانات در حال انقراض ایران می باشد که در قالب اولین سافاری پارک کشور  در فضايي به مساحت 28 هکتار در بوستان ملي باراجين قزوين در حال احداث بوده و تاکنون 41 درصد پيشرفت فيزيکي دارد.

اين طرح در ضلع جنوب غربي بوستان ملي باراجين در منطقه تپه ماهور و دامنه ای به شیب  30 تا 35 درصدي در هفت زیستگاه موسوم به هفت دره اجرا مي شود که در اين طرح از آخرين تکنولوژي روز از جمله فنس الکتريکي براي جداسازي زيستگاه حيوانات و محدوده دره ها استفاده خواهد شد.

اينگونه پارک ها در جهان در اراضي مسطح ايجاد مي شوند ولي اجرای آن در زمینی  با شيب 30 تا 35 درصد جزء امتیازات این پروژه محسوب می گردد.

نکته ای قابل توجه که باید به آن اشاره شود این است که در این پروژه کمترین آسیب به فضای سبز و درختان موجود وارد می شود به طوری که تاکنون هیچ درختی در حین عملیات عمرانی قطع  نشده است.

سه مسير دسترسي در طول دره های سافاری پارک پيش بيني شده که يک مسير براي عبور خودروهاي سافاري و يک مسير براي خودرو هاي سرويس دهي و خدماتي  و يک مسير براي بازديدکنندگان پياده است که مي توانند همه حيوانات را در مسير مشاهده کنند ، طراحي اين پارک به گونه اي است که براي معلولان و سالمندان نيز راحت و مناسب خواهد بود.

دره هاي آبشار، ببرها، گرگ ها، قوچ و ميش، دره پرندگان شکاري، باغ پروانه، حوض کروکوديل ها، باغ وحش کودک و يک پل معلق عابر پیاده در اين مجموعه پيش بيني شده است که با توجه به اولويت و بودجه اختصاصي در حال احداث است.

مرحله اول اين طرح از اسفند سال گذشته و با اعتباري افزون بر 16 ميليارد تومان و به منظور توسعه زیر ساخت های گردشگری بوستان باراجين آغاز شد که هزینه آن از محل اعتبارات سفر رياست جمهوري تأمين شده و مجری آن شرکت عمران راهسازي است.

تصاویر مرتبط