یکشنبه ۱۴۰۲/۰۵/۲۲

در جلسه کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر قزوین مطرح شد؛

لزوم پر رنگ نمودن حضور بانوان در جریان عظیم اربعین/ ارتقای کیفیت و انتشار مستمر هفته نامه پیام شهر قزوین

جلسه کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر قزوین با دستور کار بررسی وضعیت هفته نامه پیام شهر قزوین، گزارش عملکرد ستاد مردمی اربعین استان قزوین و بررسی لوایح و نامه های واصله در تالار مردم این نهاد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامي شهر قزوین،جلسه کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر قزوین به ریاست قاسم اللهیاری و با حضور اعضا، منجم مدیر عامل سازمان زیباسازی ، برجی مدیرعامل سازمان فرهنگی و ورزشی، انتظاری سرپرست اداره روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری، قافله باشی مدیر مسؤل هفته نامه پیام شهر،برزگر و عبادی دبیر و معاون اجرایی ستاد مردمی اربعین حسینی استان قزوین، با هدف بحث و بررسی عملکرد ستاد مردمی اربعین در این ایام و ارایه گزارش عملکرد ستاد و بررسی وضعیت هفته نامه پیام شهر قزوین در تالار مردم این نهاد برگزار شد.

اللهیاری رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر قزوین در بخش اول جلسه که به دستور کار بررسی گزارش عملکرد ستاد مردمی اربعین حسینی اختصاص داشت، اظهار کرد: شورا یک نهاد مردمی است و باید پای کار جریان عظیم اربعین باشد، لذا در روکش بودجه حمایت از اربعین حسینی لحاظ شده و مدیریت شهری ضرورت دارد نسبت  به ارایه لایحه مساعدت به ستاد اربعین اقدام نماید .

وی افزود: علاوه بر حمایت مالی، سازمان های خدمات رسان شهرداری پای کار جریان عظیم فرهنگی اربعین خواهند بود و بر همین اساس اقدماتی همچون رفت و روب مسیر عبور زائران، اعزام اکیپ های آتش نشانی، اعزام اتوبوس برای تردید زائران به مرز و... که جزو وظایف ذاتی شهرداری است را به زائران اربعین حسینی ارائه می کنند.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر قزوین، با بیان اینکه جریان اربعین یک مساله مردمی است تاکید کرد: اربعین رزمایش عاشقان و دلدادگان اباعبدالله الحسین و منتظران امام زمان (عج) است که مردم نقش اصلی را در توسعه این فرهنگ دارند.

اللهیاری در ادامه سخنانش بر لزوم نظارت بیشتر برنحوه توزیع اعتبارات میان موکب داران تاکید نمود.

 وی همچنین نگاه شورا و مجموعه مدیریت شهری را تقویت جریان‌های مردمی و حلقه های میانی ذکر کرد  وگفت: در این راستا اقدامات خوبی صورت گرفته است و حمایت از موکب های جریان اربعین نیز یکی از این موارد است.

اللهیاری همچنین بر لزوم تقویت پویشهای مردمی و مشارکت مردم در جریان بزگ اربعین تاکید نمود.

در ادامه جلسه برزگر، دبیر ستاد مردمی اربعین استان به ارائه گزارش عملکرد ستاد در سال گذشته اشاره نمود و گفت: اعزام زائر اولی ها ،ارائه خدمات به مواکب،فراخوان و ساماندهی اعزام خودرو،ایجاد سکوی زائر و راهنمایی انان،حمایت از گروه‌های سرود،کاروان رسانه ایجاد سایت گمشدگان در سایت مهران،ایجاد ۷ قرار گاه در ایران و عراق،تشکیل ستاد مردمی در شهرستانها و اعطای وام قرض‌الحسنه از جمله اقدامات این ستاد بوده است‌.

وی ادامه داد: در اربعین امسال در حوزه گفتمان سازی و ظرفیت سازی به ویژه در حوزه بانوان برنامه ریزی شده است لذا از ۶۰ موکب حدود ۲۰ موکب ویژه بانوان فعال خواهد شد.

به گفته برزگر،در حوزه گفتمان سازی نقش زن در اربعین کار خواهیم کرد و در این راستا نشست با ۳۰ شخصیت بانوی شهر خواهیم داشت که نقش زن در اربعین و نقش بانوان مسؤل در پیشبرد اهداف اربعین تببین خواهد شد. ‌

 وی با بیان ترویج گفتمان اربعین در میان بانوان تاکید کرد: از سال بعد باید در حوزه عملیات اربعین و دستجات عزاداری نیز بانوان حضور فعال داشته باشند.

عبادی  معاون اجرایی ستاد مردمی اربعین حسینی نیز در این جلسه گفت: در مورد شکل گیری ستاد مردمی اربعین استان جزو اولین استانهای کشور هستیم که این ستاد را تشکیل داده ایم.

وی از حمایت های ویژه و جدی مدیریت شهری قزوین از ستاد مردمی اربعین قدردانی نمود.

گفتنی است؛ اعضای کمیسیون نیز در نقطه نظرات خود از خدمات و زحمات ستاد مردمی اربعین در جریان بزرگ اربعین قدردانی نمودند و بر  پرداختن به موضوع بانوان و فعالیت آنان در این جریان به عنوان یک اقدام نو تاکید نمودند.

منجم مدیر عامل سازمان زیباسازی شهرداری قزوین، نیز در سخنانی خواستار مشخص شدن و اعلام مسیر برنامه پیاده روی جاماندگان اربعین حسینی جهت فضاسازی مسیر شد.

در بخش دوم این جلسه اعضای کمیسیون  با حضور انتظاری سرپرست اداره روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری قزوین و قافله باشی مدیر مسؤل هفته نامه پیام شهر  به بررسی وضعیت هفته پیام شهر پرداختند.

در ادامه جلسه مواردی از قبیل عدم پوشش اخبار شورا و نطق های برخی از اعضای شورا، عدم وجود افراد رسانه ای در پیام شهر و تعطیلی موقت این نشریه بدون هماهنگی و مصوبه شورای اسلامی شهر از سوی رئیس و نائب رییس کمیسیون فرهنگی ورزشی مطرح گردید همچنین مقرر گردید تا پیشنهادات برای افزایش کیفیت نشریه و انتشار مستمر آن برای جلوگیری از ماده ۱۶ شدن و تشکیل شورای سیاست گزاری برای ادامه روند آن صورت گیرد.

همچنین در این جلسه به تعدادی از نامه های واصله رسیدگی شد .

 

پایان پیام/

تصاویر مرتبط