سه‌شنبه ۱۳۹۵/۰۷/۰۶

اشدري، عضو شوراي اسلامي شهر قزوين در نطق پيش از دستور:

بارديگر وعده توسعه استان در گرو مصوبات سفرهاي استاني مطرح مي‌شود/زخم تازه‌اي از جنس پروژه‌هاي نيمه تمام بر پيکر استان ننشيند/دوقطبي شدن شرايط سياسي استان تصميم سازان را براي توسعه دشت قزوين هنوز پاي يک ميز مشترک نکشانده است/سازمان ملل متحد شعار "گردشگري براي همه، همه براي گردشگري" را براي گسترش گردشگري معلولان، سالمندان و حتي افراد بيمار در تمامي کشورهاي جهان مطرح کرده است

عضو شوراي اسلامي شهر قزوين در نطق پيش از دستور خود به موضوع سفر رئيس جمهور و هيأت دولت به قزوين، مشکلات استان و توجه به گردشگري معلولان اشاره کرد.

به گزارش روابط عمومي شوراي اسلامي شهر قزوين؛ فاطمه اشدري عضو و رئيس کميسيون فرهنگي_ورزشي شوراي اسلامي شهر قزوين در نطق پيش از دستور خود که عصر امروز در جلسه شوراي اسلامي شهر مطرح شد در ابتدا با اشاره به آيه قُلْ سيروُا في الْاَرضِ فانْظُرُو کَيْفَ بَدَا الخَلْقَ ثُمَ اللهُ يُنْشِيُ ا لنَشاَهَ الْاخِرَه ” (سوره مبارکه عنکبوت – آيه 30) ” بگو، در زمين گردش کنيد و بنگريد خداوند چگونه آفرينش را آغاز کرد سپس خداوند(به همين گونه) جهان آخرت را ايجاد مي‌کند“، اظهارکرد: بدينوسيله بر خود لازم ميدانم امروز سه شنبه، ششم مهرماه 1395 برابر با 27 سپتامبر 2016 ميلادي، مصادف با روز جهاني گردشگري و روز خانواده و تکريم بازنشستگان را نيز تبريک و تهنيت عرض نمايم.

اين عضو شورا ادامه داد: همچنين در آستانه ورود رئيس جمهور به استان شهيد پرور قزوين ضمن گراميداشت هفته دفاع مقدس، سلام و درود به روح پرفتوح شهداي اسلام و معمار کبير انقلاب و دعوت از آحاد مردم براي حضور در مراسم استقبال از رئيس جمهور، اميدوارم مردم مهمان دوست و مهمان نواز استان به رسم آيين ديرين اين پهنه شريف و اين جغرافياي دوست داشتني با حضور در مراسم استقبال خاطره خوشي براي خدمتگزاران خود به جاي گذارند.

قزوين درمسير توسعه‌اي پرشتاب‌تر از ديروز قرار گيرد

وي با بيان اينکه در حالي به ميزباني دولتمردان دولت يازدهم مي‌رويم که سفر به قزوين به پله سي و يکم رسيده است، ادامه داد: گويا تنها در تخصيص بودجه در رديف‌هاي پاياني نيستيم بلکه در سفر دولتمردان با وجود چهره‌هاي شاخص و مطرح در بدنه دولت و نظام در رتبه‌هاي پايين قرار گرفته‌ايم که اين خود جاي پرسش دارد؟!

اشدري ادامه داد: سفر يک روزه اي که بايد ديد آيا دولتمردان خواهند توانست در ماههاي پاياني کارخود دردولت يازدهم تدبيرهاي لازم را درقالب مصوبات سفر براي استان قزوين بکار گيرند؟يا خير؟ گرچه اين بار دومي است که وعده توسعه استان در گرو مصوبات سفرهاي استاني مطرح مي‌شود، ولي اميدواريم در اين دوره با تحليل درست وضعيت استان از سوي مديران ارشد و تخصيص اعتبارات کارآمد، قزوين درمسير توسعه‌اي پرشتاب‌تر از ديروز قرار گيرد و زخم تازه‌اي از جنس پروژه‌هاي نيمه تمام بر پيکر استان ننشيند.

وي خاطرنشان کرد: سال‌هاست دعواهاي سياسي در بين نخبگان و افراد تاثيرگذار به بهانه اختلاف در نگاه سياسي موجب شده تا استان تاريخ ساز قزوين نتواند در همگرايي و هم افزايي مديرانش براي توسعه به وحدت رويه مشترک برساند.

مناقشات جريانات سياسي براي استان جز حاشيه دستاوردي نداشته است

اين عضو شوراي شهر يادآورشد: مقام معظم رهبري در ديدار با دولتمردان در هفته دولت هشدارهاي لازم را اينچنين بيان مي‌کنند که «دولتمردان از دو قطبي کردن جامعه با شعارها و دعواهاي سياسي پرهيز کنند؛ جناح بنديهاي سياسي اشکالي ندارد اما نبايد جامعه را به دو قطب تبديل کرد زيرا اين کار موجب دل زدگي و خستگي مردم و شکننده شدن محيط جامعه مي‌شود.»

وي افزود: اين فضا متاسفانه در سال‌هاي گذشته تاوان‌هاي سختي از مردم اين ديار گرفته است، اين رويه موجبات تفرقه و چند دستگي در تصميمات اثر بخش در توسعه شده است و

متاسفانه آوار زورآزمايي قدرت‌هاي سياسي هميشه بر سر مردم خراب شده و مناقشات گروه ها و جريانات سياسي براي استان جز حاشيه سازي دستاوردي نداشته است.

اميد در سايه همگرايي و همفزايي براي رسيدن به يک هدف مشترک شکل مي‌گيرد

اشدري اضافه کرد: گروه‌هاي سياسي به خيال خود در پي جلب اعتماد عمومي و کسب کرسي‌هاي بيشتري از قدرت هستند، در حالي که اين موضوع در پهنه يک استان مي‌تواند راه توسعه را به کژراهي بکشاند که اين موضوع بسيار خطرناک است و در آستانه انتخابات زنگ خطر جدي است که بايد به آن توجه داشت.

وي گفت: اميد در سايه همگرايي و همفزايي نيروها براي رسيدن به يک هدف مشترک که همانا اعتلاي يک جامعه است شکل مي‌گيرد و اميدواريم رئيس دولت يازدهم با ورود به اين موضوع يک بار براي هميشه به فضاي ملتهب سياسي اين شهر پايان دهد، چراکه نهادينه کردن گفتمان همزيستي و تحکيم اجتماعي در سايه توقف نزاع‌هاي کاذب و بي‌حاصل و رقيق کردن مرزهاي رقابت شکل خواهد گرفت.

دوقطبي شدن شرايط سياسي استان تصميم سازان استان را هنوز پاي ميز مشترک نکشانده است

وي خاطرنشان کرد: چيدمان هاي مديريتي يک شبه بدون توجه به کارآمديي، تخصص و تعهد دراستان در طول اين مدت اين شائبه را به وجود مي‌آورد که دولت برخلاف شعار اميد و تدبير عمل مي‌کند و اين تغييرات در طول سال‌هاي گذشته خسارات جبران ناپذيري را بر بدنه استان وارد کرده است؛ تغييرات ليستي که به بهانه تمکين از افراد ذي نفوذ صورت گرفته و متاسفانه اين رويه گويا تمام نشدني نيست.

اشدري تأکيد کرد: دوقطبي شدن شرايط سياسي استان افراد تصميم ساز استان را براي توسعه استان هنوز پاي يک ميز مشترک نکشانده است و تا اين موضوع مطرح است توسعه نمي‌تواند براي هم استاني‌ها آرامش بيشتر به مراه آورد.

گردشگري براي همه مربوط به خلق محيط‌ هايي که مي‌تواند نيازهاي همگان را مرتفع سازند

وي در ادامه نطق پيش از دستور خود به موضوع گردشگري معلولان اشاره کرد و گفت: سازمان جهاني گردشگري در اقدامي مسئولانه روز جهاني گردشگري امروز را به دليل اهميت توجه به توسعه گردشگري معلولان بنام “گردشگري براي همه، همه براي گردشگري” نام گذاري کرده است و از تمام کشورهاي عضو سازمان درخواست نموده تا نسبت به گسترش اقدامات مربوط به ايجاد دسترسي معلولان، سالمندان و حتي افراد بيمار به امکانات گردشگري درکشورهايشان تلاش کنند.

رئيس کميسيون فرهنگي ادامه داد: گردشگري قابل دسترس براي همه مربوط به خلق محيط‌ هايي است که مي‌توانند نيازهاي همه ما را مرتفع سازند، خواه در حال سفر باشيم يا در خانه باشيم؛ اين موضوع مي‌تواند مربوط به معلوليت، حتي موقتي، خانواده‌هاي داراي بچه کوچک، يا جمعيت سالمند، دير يا زود در نقطه‌اي در زندگي‌مان، باشد، هم? ما از قابليت دسترسي جهاني گردشگري سود مي‌بريم.

شعار "گردشگري براي همه و همه براي گردشگري" بايد در کانون سياست‌هاي دولت قراربگيرد

وي افزود: به اين دليل، مي‌خواهيم اين حق را براي تمام شهروندان درخواست کنيم تا تنوع باورنکردني شهر اسلامي را ببينند چراکه امروزه سفر بخش عمده بسياري از زندگي‌هاي جوامع بشري را به خود اختصاص داده است و برآورد شده ??% از جمعيت جهان به شکلي با معلوليت زندگي مي‌کنند، يعني يک ميليارد نفر در سراسر جهان هستند که ممکن است قادر به سود جستن از مزيت شناخت ساير فرهنگ‌ها، تجربه طبيعت به صورت کامل و تجربه هيجان درباره سفر براي بررسي مکان‌هاي جديد نباشند.

اين عضو شورا يادآورشد: اين قابليت تحقق شعار دسترسي به "گردشگري براي همه و همه براي گردشگري" بايد در کانون سياست‌هاي دستگاه هاي دولتي قرار گيرد و اميدواريم با توجه به ظرفيت‌هاي قابل توجه و کم نظير استان تاريخي قزوين در اين نوع گردشگري و همچنين گردشگري اسلامي، دولت در سفر به قزوين در بسط و توسعه اين نوع گردشگري به استان کمک کند.

وي تأکيد کرد: دراين مجال از کليه دستگاه هاي دولتي و شهروندان مي‌خواهم تا قابليت دسترسي را براي همه در محيط فيزيکي، در سيستم‌هاي حمل‌ و نقل، خدمات و تسهيلات عمومي در کانالهاي ارتباطي و اطلاعاتي ترويج کنند.

متاسفانه کمترين توجهي به توسعه زيرساخت هاي گردشگري معلولان و سالمندان نشده است

اشدري اضافه کرد: در ايران اسلامي با وجود حداقل ?? ميليون نفر افراد معلول و سالمند و مسافرت ساليانه درصد قابل توجهي گردشگران سالمند و معلول از کشورهاي مختلف جهان بويژه ازکشورهاي اسلامي, متاسفانه کمترين توجهي به توسعه زيرساخت هاي گردشگري معلولان و سالمندان نشده است و عليرغم اينکه ادعا مي‌کنيم جزو ده کشور برتر از جهت سايت‌هاي تاريخي, فرهنگي, طبيعي, گردشگري و …. جهان هستيم, اما کمترين معيارهاي تامين نيازهاي گردشگران معلول و سالمند در هيچيک از اماکن فرهنگي و گردشگري کشور در نظرگرفته نشده است.

وي ادامه داد: از طرفي عليرغم پيشنهادات قبلي اينجانب به مجموعه مديريت شهري قزوين درخصوص حضور يکي از کارشناسان و نخبگان تحصيل کرده از خانواده معلولان در تصميم گيري‌هاي شهرداري قزوين در حوزه تأمين زيرساخت هاي فضاهاي مورد نياز معلولان و ... متأسفانه نتيجه مثبتي را شاهد نبوده‌ايم.

وي در خاتمه اظهار اميدواري کرد: اميدواريم تعيين روز جهاني گردشگري در سال جاري با شعار ” گردشگري براي همه ” تلنگري باشد براي عموم اعم از مسئولين و دست اندرکاران, بخش خصوصي و کليه برنامه ريزان صنعت گردشگري کشور که بيشتر و عميق‌تر به مسائل گردشگران معلول و سالمند در ايران بينديشند.

پايان پيام/2100/مهر95

تصاویر مرتبط