یکشنبه ۱۳۹۵/۰۷/۲۵

صديقي، نماينده شوراي اسلامي شهر در سازمان باغستان سنتي قزوين:

250 ميليارد تومان اعتبار ملي براي احياي باغستان سنتي قزوين نياز است

حفظ، احياء و توسعه باغستان سنتي قزوين نيازمند بودجه و اعتبار ملي به مقدار 250 ميليارد تومان است.

به گزارش روابط عمومي شوراي اسلامي شهر قزوين و به نقل از فارس؛ محمدرضا صديقي عضو شوراي اسلامي شهر و نماينده شورا در سازمان باغستان سنتي قزوين ضمن تقدير از ابراز نگراني برخي ارگان‌ها در خصوص باغستان سنتي اظهار داشت: براي حفظ و احياي باغستان تمام نهادها بايد تلاش کنند و سهم بودجه هر ارگان هم بايد به طور واضح مشخص شود تا با اين بودجه‌ها بتوان گام‌هاي اساسي براي حفظ باغستان برداشت.

وي با بيان اينکه براي حفظ، احياء و توسعه باغستان‌هاي سنتي 250 ميليارد تومان اعتبار ملي مورد نياز است، بيان کرد: تمام ارگان‌ها و به خصوص نمايندگان مجلس بايد درصدد اختصاص بودجه ملي براي اين پروژه در راستاي انتقال آب، ايجاد راه دسترسي اصلي و برقراري امنيت بيشتر در حوزه هاي مختلف باشد.

عضو شوراي سازمان باغستان سنتي قزوين با اشاره به اينکه باغستان سنتي قزوين از ارزش و ظرفيت بسيار بالايي برخوردار است، گفت: اين ميراث از گذشتگان به ما رسيده است و بايد با حفظ و حراست از آن، اين ميراث ارزشمند را براي آيندگان به يادگار بگذاريم.

* آب، جاده دسترسي و امنيت مهم‌ترين نيازهاي باغستان سنتي

صديقي با بيان اينکه در حال حاضر تأمين آب، جاده دسترسي و امنيت براي باغستان سنتي قزوين از اهميت ويژه‌اي برخوردار است، عنوان کرد: شوراي سازمان باغستان متشکل از 9 نهاد است اما تاکنون نتوانسته اقدامات اساسي در اين سه حوزه انجام دهد و فعاليت‌هاي انجام شده فقط به صورت مُسکِن عمل مي‌کند و نياز به اقدامات جدي‌تر با همکاري تمام نهادهاي مرتبط است.

اين مسئول با اشاره به کمبود آب در حوزه باغستان سنتي قزوين مطرح کرد: با توجه به اقليم قزوين و کمبود بارش در استان، کمبود آب در دوره آبياري احساس مي‌شود و بايد نسبت به انتقال آب از نهرهاي اصلي به وسيله کانال‌هاي بتني و لوله اقدام کرد.

عضو شوراي سازمان باغستان سنتي قزوين، اين باغستان را قانع‌ترين باغستان جهان خواند و افزود: باغستان سنتي قزوين در سال به حداکثر دو نوبت آبياري نياز دارد اما به دليل انتقال آب بر روي زمين براي رسيدن به باغ‌هاي دور دست، 70 درصد آب نفوذ و افت مي‌کند که بايد اين مشکل با اختصاص بودجه و احداث کانال‌هاي آبياري رفع شود.

صديقي ادامه داد: راه‌هاي دسترسي اصلي با توجه به نياز جامعه براي تردد و انتقال محصولات از جمله نيازهاي باغداران است که بايد مورد توجه قرار گيرد.

وي در خاتمه امنيت را از ديگر نيازهاي ضروري باغستان برشمرد و گفت: در حال حاضر باغستان سنتي قزوين در عرصه‌هاي مختلف مورد تهاجم قرار مي‌گيرد که از جمله آن مي‌توان به از بين بردن باغستان، آتش‌سوزي 10ها هکتار باغ و عدم حراست از محصولات باغداران اشاره کرد که بايد مورد توجه جدي مسؤولان قرار گيرد.

پايان پيام/2134/مهر95

تصاویر مرتبط