پنجشنبه ۱۳۹۵/۰۹/۰۴

فصيحي رامندي، رئيس شوراي اسلامي شهر قزوين:

مجموعه مديريت شهري قزوين از کتابخانه‌هاي عمومي حمايت مي‌کند

رئيس شوراي شهر قزوين گفت: با همکاري خوب مجموعه مديريت شهري قزوين مشکلي از لحاظ پرداخت نيم درصد به کتابخانه‌ها نداريم

به گزارش روابط عمومي شوراي اسلامي شهر قزوين و به نقل از مهر؛ فرج‌الله فصيحي رامندي با بيان اينکه هفته کتاب‌ فرصت خوبي براي تقدير از جامعه مروجان فرهنگ کتاب‌خواني در کشور بوده  است اظهار کرد: اگر فرهنگ هر ملتي را نشانگر هويت اصلي آن ملت بدانيم، مي‌توان آن را با کتاب و آثار به‌جاي مانده از گذشتگان شناخت.

وي با تأکيد بر اينکه نقش کتاب در شناخت هويت يک ملت بسيار بي‌بديل است افزود: کتاب محصول تجارب بشر و آموخته‌هاي انسان‌ها در طول قرون مختلف است که با هنر نگارش به دست نسل‌هاي آينده مي‌رسد.

فصيحي رامندي افزود: امروز با توجه به گسترش جرايد، نشريات، حوزه رسانه‌اي مطبوعات و صداوسيما برخي بر کم‌رنگ شدن اثربخشي کتاب تأکيد دارند درحالي‌که اين‌گونه نيست و با وجود زمينه‌هايي که دنياي مجازي و رسانه‌هاي ديجيتال ايجاد کرده، کتاب همچنان در حوزه‌هاي مختلف اثر خود را مي‌گذارد.

اين مسئول با تأکيد بر اينکه علي‌رغم تغييرات ايجادشده هنوز کتاب جايگاه خاص خود را دارد اضافه کرد: امام علي(ع) در اهميت مطالعه کتاب مي‌فرمايد «کتاب‌ها بوستان‌هاي دانشمندان است» و يا در جاي ديگر مي‌فرمايد «کسي که با کتاب آرامش پيدا کند هرگز آسايش از او سلب نخواهد شد».

وي ادامه داد: در حال حاضر از نظر کتاب و کتاب‌خواني در وضعيت مطلوبي قرار نداريم و انتظار آن است که سرانه مطالعه با توجه به فرهنگ غني کشور بالاتر از اين ميزان باشد.

بسياري از بزه‌هاي اجتماعي به‌واسطه فقر فرهنگ مطالعه است

فصيحي رامندي با اشاره به اينکه بزه‌هاي اجتماعي موجود به‌واسطه دوري از کتاب و فقر فرهنگ کتاب‌خواني است تصريح کرد: بسياري از مشکلات به‌واسطه اين اتفاق صورت گرفته  و بايد از خود و خانواده شروع کرد و اوقات فراغت خود را به اين موضوع اختصاص داد.

رئيس شوراي شهر قزوين با پيشنهاد اينکه در مراکز عمومي شهر زمينه مطالعه کتاب ايجاد شود گفت: بايد اقشار مختلف مردم از فرصت‌هاي در انتظار و يا فراغت خود نهايت استفاده را کنند که اين امر گام‌هاي خوبي براي ارتقاء و ترويج فرهنگ کتاب‌خواني است.

وي با تأکيد بر اينکه آموزش‌وپرورش بايد در زمينه ترويج فرهنگ کتاب‌خواني پيشگام باشد خاطرنشان کرد: درحالي‌که در خانواده‌هاي مختلف براي وضعيت جسمي و خوراک و پوشاک هزينه‌هاي هنگفت انجام مي‌شود، براي خوراک فرهنگي فرزندان بايد بيش از اين ها حساس باشيم.

فصيحي رامندي با بيان اينکه ‌يکي از ضعف‌هاي جامعه اين است که گراني کتاب را مطرح مي‌کنيم اما با گراني کالاهاي ديگر کنار آمده و با وجود گراني آن را تهيه مي‌کنيم افزود: بايد خانواده‌ها تلاش کنند خوراک فکري و روحي جامعه را نيز تأمين کنند تا بتوانيم به وضعيت مطلوب در مطالعه کتاب دست‌يابيم.

فصيحي رامندي افزود: کتابخانه‌هاي انديشه، محمديه، قرائت‌خانه‌هايي در شهر ايجادشده  که زير نظر خود شهرداري در حال فعاليت است.

وي راهکارهاي ترويج فرهنگ کتاب‌خواني را مستلزم حرکت و تلاش آحاد جامعه دانست و گفت: نمي‌توان با حرکات فردي شاهد اتفاق مثبت و تأثيرگذار بود ازاين‌رو خانواده‌ها، آموزش‌وپرورش، حوزه‌هاي علميه، دانشگاه‌ها، صداوسيما و رسانه‌ها با تبليغات همه‌جانبه در راستاي  نهادينه‌سازي اين فرهنگ تلاش کنند.

اين مسئول با بيان اينکه بايد موانع مختلف برداشته شود و با توسعه مراکز ارائه کتاب زمينه آشتي مردم با اين کالاي فرهنگي ايجاد شود ادامه داد: حمايت دولت نيز بايد از حرکت‌هاي انجام‌شده به‌ويژه حوزه نشر بيشتر شده و با هزينه کردن در اين راستا از گران شدن کتاب جلوگيري کند.

رئيس شوراي شهر قزوين در پايان با تأکيد بر اينکه بايد کارهاي نو و جديد در حوزه ترويج فرهنگ کتاب صورت بگيرد اعلام کرد: با اين اقدامات مي‌توان اميدوار بود که فرهنگ کتاب‌خواني تقويت و روحيه افراد با کتاب و کتاب خاني بيشتر انس پيدا کند.

پايان پيام/2214/آذر95

تصاویر مرتبط