سه‌شنبه ۱۳۹۶/۰۳/۱۶

فاطمه اشدري،عضو شوراي شهر قزوين:

مسئولان در ارتقاء استحکام کانون پرورشي فکري کودکان اقدامات لازم را به عمل آورند//کانون پرورشي کودکان مي تواند بهترين فضا براي راه اندازي موزه اسباب بازي باشد

عضو شوراي اسلامي شهر قزوين گفت:مسئولان در ارتقاء استحکام کانون پرورشي فکري کودکان اقدامات لازم را به عمل آورند.

به گزارش شوراي اسلامي شهر قزوين؛ فاطمه اشدري با اشاره به مرمت و احياي مرکز شماره يک کانون پرورشي فکري نوجوانان اظهار کرد: شايسته است مسئولان مربوطه در مقاوم سازي و ارتقاي استحکام بناي شماره يک کانون پرورش فکري کودکان استان قزوين اقدامات لازم را به عمل آورند.

 

وي افزود: طبق مطالعات مجموعه تيم کارشناسان و سازمانهاي زير مجموعه معاونت محترم شهرسازي،طي بررسيها و مطالعات  مستمر در سال 95 ، مرکز شماره يک کانون پرورشي فکري قزوين از استحکام مناسبي برخوردار نيست به طوري که با کوچکترين لرزه يا حادثه‌اي ممکن است دچار خسارت جبران ناپذيري شود. حتي خسارت جاني کودکان را موجب شود. قبل از اينکه واقعه ناگوار و شبيهي مثل پلاسکو که نشان از بي تدبيري برخي از مسئولان بود اتفاق بيفتد و مهر داغ و تاثر و تأسف بر دلها بنشاند (علاج واقعه قبل از وقوع بايد کرد!)

 

اين عضو شورا ادامه داد: از آنجايي که بيشتر مديران و بزرگترهاي استان از اين فضا خاطرات خوبي دارند حتي بعد از خانواده يکي از نهادهاي رسمي و تاثير گذار فرهنگي و تربيتي بر روي کودکان ديروز در نسلهاي مستمر تا به امروز بوده است بطوري که رد پاي شهداي بزرگي چون شهيد سرافراز بسيجي سرلشکر عباس بابايي در اين مرکز فرهنگي به چشم ميخورد، در واقع با مطالعات اجتماعي انجام شده، طبق شواهد،اين مکان از نوستالوژي حائز اهميتي برخوردار است که تاکيد در احيا يا بازسازي و ارتقاء کمي و کيفي اين مرکز مهم فرهنگي و تربيتي را صد چندان ميكند، که نياز به مشارکت همه جانبه دستگاهها، خصوصاً متوليان امور فرهنگي را ميطلبد.

 

به گفته وي،شايسته است مسئولان به شکلي اين مکان را بازسازي کنند که کودکان در محيطي امن و استاندارد پرورش يابند.

 

وي ادامه داد: با توجه به اينکه قدمت معماري اين کانون حدوداً به نيم قرن ميرسد وليکن چون از استحکام لازم و کافي برخوردار نيست بايد در بازسازي و مقاوم سازي آن مطالعه، هزينه وتلاش بيشتري را به خرج داد. آنهم با احتمال خطراتي بواسطه نداشتن استحکام بنا جان انسانها را تهديد ميکند بايستي با فوريت و اضطرار و شتاب به آن پرداخت.

 

به گفته او،بسياري از بناهاي تاريخي طوري ساخته شده اند که از علوم تجربي معماران حاذق وتوانايي برخوردار بودند که به شرايط اقليمي ، فرهنگي و عمر مفيد بنا، با رعايت استحکام در دراز مدت و...عنايت داشتند. که متاسفانه طي سده ي اخير شاهد چنين هنرهاي ماندگار معماري نبوده ايم طوري که براي هر يک بناهاي جديدي که ساخته ميشود، عمر مفيد بيشتر از 30 سال نميشود تعيين کرد. و ساختمان شماره يک کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان نمونه ي بارز اين موضوع است.

 

اشدري با اشاره به اينکه معماري کانون بناي تاريخي نيست تصريح کرد:مسئولان بايد در راستاي استحکام و مقاوم سازي اين کانون اقدامات لازم را به عمل آورند ضمن اينکه کانون پرورشي فکري مي تواند بهترين فضا براي راه اندازي موزه اسباب بازي باشد.

طبق مطالعات انجام شده توسط معاونت شهر سازي (سازمان طراحي) هزينه ي احيا و مرمت اين بنا در مقايسه با احداث جديد مطابق با همين طرح و نقشه تقريباً برابري ميکند حتي ممکن است احداث جديد با همين ابعاد علاوه بر تامين استحکام لازم از هزينه ي کمتري برخوردار باشد. استحکام بنا که به تامين امنيت جاني کودکان و نوجوانان مي انجامد يقيناً نکته ي مهم و حائز اهميتي است که نبايد صرفنظر کرد.

شهرداري با مشارکت در ساخت اين مکان فرهنگي،  علاوه بر اشتراکات آموزش شهروندي طي تفاهمنامه اي با کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان ميتواند بخشي از اين مکان با عنوان موزه اسباب‌بازي کودکان ديروز و امروز بهره جويد. هر چند که تنها مرکز فرهنگي اين محله کانون به شمار مي آيد، و شهرداري مکلف به ايجاد مرکز فرهنگي در اين موقعيت شهر است با گسترش فضاي فرهنگي کانون يا مسجد احمد بيک (بناي تاريخي) در محله شيخ آباد که در پروژه هاي کوچک مقياس در تابستان امسال به بهره برداري خواهد رسيد ميتوان همسو اقدام کرد.

پايان پيام/2730/خرداد96

تصاویر مرتبط