سه‌شنبه ۱۳۹۲/۰۹/۲۶

در نشست اخير شوراي شهر تصويب شد؛

راه‌اندازي دبيرخانه دائمي مجمع جهاني شهر اسلامي در قزوين

اعضاي شوراي شهر قزوين با مصوبه شهرداري مبني بر راه اندازي و توسعه دبيرخانه دائمي مجمع جهاني شهر اسلامي در قزوين و انجام وظايف محوله، به استناد بند 13 بيانيه اين اجلاس موافقت به عمل آورد.

 

به گزارش روابط عمومي شوراي اسلامي شهر قزوين، ، عباس ظاهري رئيس شورا با اشاره به ويژگي هاي بارز و منحصر به فرد شهر اسلامي نسبت به ساير شهرها تصريح کرد: بديهي است که شهروندان با آگاهي از اين امر، تمايل به زندگي در چنين شهري را دارند و خوشبختانه اين بستر در شهر قزوين فراهم است.
تدوين شاخص هاي شهر اسلامي
ظاهري يکي از وظايف مجمع جهاني شهر اسلامي را تعريف شاخص‌هاي شهر اسلامي بر شمرد و ادامه داد: اين رويکرد، موجب فراهم نمودن زير ساخت هاي سخت‌افزاري در اين زمينه همچون معماري اسلامي و سيما و منظر شهري و ويژگي‌هاي نرم‌افزاري آن مانند رفتارهاي اسلامي در ميان شهروندان مي شود.
وي با اشاره به بکارگيري افرادي در دبير خانه مجمع جهاني شهر اسلامي اظهار داشت: لزوم انتصاب افرادي توانمند از نظر ديني و علمي براي پيگيري امور اين زمينه وجود دارد که توانايي مديريت قوي اين افراد در کنار آگاهي و داشتن شناخت در حوزه معماري اسلامي، مي تواند گامي مهم در دستيابي به تحقق اهداف مجمع جهاني شهر اسلامي باشد.
اين مقام مسئول، محيط اسلامي و مناسب قزوين را يکي از ويژگي هاي بارز آن براي جذب افراد مختلف به منظور زندگي در قزوين بر شمرد و افزود: به اذعان بسياري از افرادي که در بازه زماني مشخصي در قزوين زندگي کرده اند، آرام بودن اين شهر و متدين بودن مردم، آن را به مکاني مناسب براي زندگي تبديل نموده است.
همکاري  شهرهاي اسلامي براي تحقق اهداف مجمع جهاني شهر اسلامي
رئيس شوراي شهر بر لزوم همکاري و همياري شهرهاي اسلامي براي تحقق اهداف و برنامه هاي اجلاس شهرهاي اسلامي تأکيد و تصريح کرد: مسئوليت مسئولان شهر قزوين با توجه به راه اندازي دبيرخانه اين مجمع بسيار خطيرتر است  و با برنامه ريزي هاي سنجيده مي توان قزوين را به عنوان يک الگوي موفق به جهان اسلام همانند اعصار قبلي معرفي نماييم.
وي افزود: قزوين شهري با تاريخ و تمدن چند هزار ساله است و گزينش شهر قزوين براي ميزباني مجمع جهاني شهر اسلامي در سال اخير، بستري مناسب براي انعکاس تاريخ درخشان آن به جهانيان است که اين امر نيازمند همت والاي مسئولان ، همراهي مردم و حرکت بر مبناي برنامه ريزي است.
انجام مکاتبات لازم براي جذب مشارکت ها
مسعود نصرتي شهردار قزوين راه‌اندازي دبيرخانه مجمع جهاني شهرهاي اسلامي را نيازمند همراهي و مشارکت ديگر دستگاه‌ها بر شمرد و اظهار داشت: در راستاي تحقق اين رويکرد، تا کنون  مکاتباتي با برخي از آنها از جمله معاونت عمراني وزارت کشور، سازمان شهرداري‌هاي کشور، وزارت راه و شهرسازي، سازمان‌هاي محيط زيست و ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري صورت گرفته است.
نصرتي  از همکاري شهرداري‌هاي تمام کشورهاي عضو مجمع و  برخي از شهرهاي ايران خبر داد و افزود: همه شهرهاي عضو اين دبيرخانه ملزم به پرداخت حق مشارکت به اين دبيرخانه هستند و در صورت عضويت شهرهايي مانند تهران، اصفهان، قم، مشهد، شيراز و تبريز حق همياري آنها نيز دريافت خواهد شد.
 اين مقام مسئول با بيان اين مطلب که قزوين فقط يک عضو از اعضاي مجمع جهاني شهرهاي اسلامي است اظهار داشت: قزوين همانند ساير شهرها حق عضويت و سهم خود را در اجراي طرح‌هاي پيشنهادي مجمع پرداخت مي‌کند و به طور قطع  همه هزينه ها بر دوش شهر قزوين نخواهد بود.
راه اندازي دبير خانه گامي عملياتي براي تحقق اهداف پيش بيني شده
شهردار قزوين همچنين راه اندازي و توسعه دبير خانه شهر اسلامي در قزوين و افتتاح حساب ارزي و ريالي براي دبيرخانه را مهمترين گام عملياتي در جهت رسيدن به اهداف والاي مجمع و همچنين تحقق منويات مقام معظم رهبري مبني بر توسعه الگوي اسلامي ايراني برشمرد.
علي فرخزاد، نايب رئيس شورا نيز طي سخناني در اين نشست با مطلوب بر شمردن راه‌اندازي دبيرخانه مجمع جهاني شهر اسلامي، اظهار کرد: انجام چنين اقدامي، نيازمند  فراهم شدن زيرساخت‌ها و بسترهاي لازم در سطح جامعه است به همين منظور بايد مسائل فرهنگي، سيما و منظر شهري و ديگر مؤلفه‌هاي شهر نيز با شهر اسلامي متناسب و سازگار باشد.
فرخزاد ادامه داد: در اين راستا برنامه‌ريزي، هدف‌گذاري و سرمايه‌گذاري در خصوص اجراي طرح‌هايي به منظور بهبود مؤلفه‌هاي مطروحه بايد موازي با راه‌اندازي مجمع جهاني شهر اسلامي مورد توجه قرار گيرد.
توجه به منويات مقام معظم رهبري در ايجاد شهرهاي اسلامي
حسين غياثوند عضو هيأت رئيسه شورا نيز طي سخناني با اشاره به اثرات مثبت راه‌اندازي اين دبيرخانه در زمينه گردشگري تصريح کرد:  تحقق اين مهم موجب مطرح شدن قزوين در سطح جهاني و جذب نگاه هاي ملي و فرا ملي و قرار گرفتن در مسير توسعه خواهد شد.
غياثوند با اشاره به تأکيدات مقام معظم رهبري در مجامع مختلف و همچنين در شروع به کار دوره چهارم شوراها مبني بر ايجاد شهرهاي اسلامي اظهار داشت: ضرورت توجه به مؤلفه هاي شهر اسلامي و راهبردهاي تعيين شده از سوي مقام معظم رهبري و برنامه ريزي در راستاي تحقق آن در دبيرخانه اين مجمع وجود دارد.
قزوين داراي ظرفيت هايي منطبق با معيارهاي شهر  اسلامي است
رضا پور وزيري، مدير مرکز منطقه‌اي خاورميانه BLPبرنامه اسکان بشر ملل متحد  با اشاره به وجود ظرفيت هاي شهر اسلامي در قزوين اظهار داشت:قزوين با داشتن امکانات، ويژگي‌هاي مطلوب، انسجام جمعيتي همچنين وجود پيشينه تاريخي منطبق در اين زمينه، شهري اسلامي قلمداد مي شود و مي تواند اين ويژگي را در خود توسعه دهد.
پور وزيري با بيان اين مطلب که سازمان ملل متحد ضرورت هماهنگ کردن موضوعات توسعه‌اي با باورهاي فرهنگي مناطق مختلف را مورد تأکيد قرار داده است اظهار داشت: هر دستورالعملي در صورت تطابق نداشتن با فرهنگ مردم يک شهر ممکن است تشريفاتي و غيرکاربردي شود که همخواني ويژگي هاي شهر اسلامي با فرهنگ و دين مردم کشور ما و به خصوص شهر قزوين به طور قطع گامي در جهت اعتلاي آن محسوب مي شود.
 اين مقام مسئول، از ظرفيت قزوين براي مطرح شدن به عنوان يک آدرس در جهان اسلام خبر داد و افزود: اين ادعا از آن رو مطرح مي شود که ايران و قزوين در گذشته و حال جزو سرزمين‌هاي آدرس و مطرح در جهان بوده است؛ ضمن اين که قزوين از ويژگي‌هاي قابل توجهي در اين زمينه برخوردار است و راه اندازي دبيرخانه مجمع جهاني شهر اسلامي، فرصتي مناسب براي تحقق اين مهم است.
پور وزيري به پيشينه نحوه برگزاري مجمع جهاني شهر اسلامي اشاره و تصريح کرد: در گردهمايي HABITAT   UN-  بنا شد مجمعي در خصوص اعلام و معرفي نگرش‌هاي تخصصي در دستورالعمل‌هاي دقيق اسلامي در خصوص نحوه شهروندي، حقوق سکونت، حق مالکيت و نظاير آن آغاز به کار کند و از همان زمان بحث برگزاري برنامه مجمع جهاني شهر اسلامي مطرح شد.
وي با اشاره به اعلام آمادگي شهرهاي نجف، شارجه، طرابلس، ثقبه و  قزوين براي ميزباني نخستين مجمع تصريح کرد:  پايتختي قزوين در ميان شهرهاي اسلامي ايران در دوره‌اي از تاريخ، پرورش دانشمندان ديني و وجود مراکز ديني و علمي در آن و ساير بستر هاي موجود موجب انتخاب قزوين براي  اولين دوره اين ميزباني شد.
مدير مرکز منطقه‌اي خاورميانه BLPبا بيان اين مطلب که بر اساس روال، در هر مجمع مکان برگزاري مجمع آتي انتخاب مي‌شود، اذعان کرد: بغداد به عنوان دومين برگزارکننده مجمع جهاني شهر اسلامي و مشخص و بنا شد طبق مصوبه برنامه اسکان بشر ملل متحد، اجراي مفاد بيانيه نخستين مجمع و نيز ساز و کار آن، در دبيرخانه دائمي پيگيري شود.
پوروزيري يادآور شد: در اين راستا 14 طرح به شهر قزوين به عنوان دبيرخانه دائمي مجمع جهاني شهر اسلامي معرفي شد که چهار طرح شامل اطلس شهرهاي اسلامي جهان، جايزه جهاني شهر اسلامي، تدوين حقوق سکونت از نگاه اسلام و راه‌اندازي دبيرخانه دائمي مجمع در اولويت اجرايي هستند.
مدير مرکز منطقه‌اي خاورميانهBLP گفت: در اطلس جهاني شهر اسلامي براي تمام شهرهاي عضو مجمع به منظور اجراي طرح‌هاي پيشنهادي سهم و هزينه در نظر گرفته شده است، ضمن اين که سازمان ملل نيز در انجام فعاليت‌هاي علمي مجمع از آن حمايت مي‌کند.
پور وزيري در خاتمه اظهار داشت: راه اندازي دبير خانه مجمع جهاني شهر اسلامي  در قزوين موجب معرفي بهتر  اين شهر به صورت بين المللي است که استفاده از ايده هاي نو و برنامه ريزي منسجم به طور قطع تسهيل کننده آن است.
 يادآور مي شود؛ با موافقت اعضاي شورا با اين مصوبه،  مقرر شد دبيرخانه مجمع جهاني شهر اسلامي در مکان‌هاي تحت اختيار شهرداري يا اماکن استيجاري يا رهني با صرف و صلاح شهرداري راه‌اندازي شود.
گفتني است؛ افتتاح حساب ارزي و ريالي براي دبيرخانه از ديگر بند هاي اين مصوبه بود که در نشست قبلي شورا مورد موافقت قرار گرفت.

تصاویر مرتبط