چهارشنبه ۱۳۹۷/۰۳/۳۰

علمی معاون فنی و عمرانی شهرداری قزوین خبر دادY

پیشرفت 44 درصدی احداث اولین سافاری پارک کشور در بوستان ملي باراجين قزوين

سید محمد علمی معاون فنی و عمرانی شهرداری قزوین گفت: اولین سافاری پارک کشور در فضايي به مساحت 28 هکتار در بوستان ملي باراجين قزوين در حال احداث می باشد و اکنون از 44 درصد پيشرفت فيزيکي برخوردار است.

 

به گزارش روابط عمومی معاونت فنی و عمرانی شهرداری قزوین؛ علمی افزود: اين طرح در ضلع جنوب غربي بوستان ملي باراجين در منطقه تپه ماهور و دامنه ای به شیب  30 تا 35 درصدي در هفت زیستگاه موسوم به هفت دره اجرا مي شود که در اين طرح از آخرين تکنولوژي روز از جمله فنس الکتريکي براي جداسازي زيستگاه حيوانات و محدوده دره ها استفاده خواهد شد.

وی ادامه داد: اينگونه پارک ها در جهان در اراضي مسطح ايجاد مي شوند ولي اجرای آن در زمینی  با شيب 30 تا 35 درصد جزء امتیازات این پروژه محسوب می شود.

علمی به حفظ فضای سبز و درختان محدوده اشاره و خاطر نشان کرد: نکته ای قابل توجه که باید به آن اشاره شود این است که در این پروژه کمترین آسیب به فضای سبز و درختان موجود وارد می شود به طوری که تاکنون هیچ درختی در حین عملیات عمرانی قطع  نشده است.

وی اظهار کرد: سه مسير دسترسي در طول دره های سافاری پارک پيش بيني شده که يک مسير براي عبور خودروهاي سافاري و يک مسير براي خودرو هاي سرويس دهي و خدماتي  و يک مسير براي بازديدکنندگان پياده است که مي توانند همه حيوانات را در مسير مشاهده کنند ، طراحي اين پارک به گونه اي است که براي معلولان و سالمندان نيز راحت و مناسب خواهد بود.

این مقام مسئول ادامه داد: دره هاي آبشار، ببرها، گرگ ها، قوچ و ميش، دره پرندگان شکاري، باغ پروانه، حوض کروکوديل ها، باغ وحش کودک و يک پل معلق عابر پیاده در اين مجموعه پيش بيني شده است که با توجه به اولويت و بودجه اختصاصي در حال احداث است.

علمی افزود: مرحله اول اين طرح از اسفند سال گذشته و با اعتباري افزون بر 16 ميليارد تومان و به منظور توسعه زیر ساخت های گردشگری بوستان باراجين آغاز شد که هزینه آن از محل اعتبارات سفر رياست جمهوري تأمين شده و مجری آن شرکت عمران راهسازي است.

وی خاطر نشان کرد: اکنون عمليات احداث سرويس بهداشتي درون دهکده  و تونل گوزن ها به پایان رسیده و عملیات عمرانی 50 درصد از پياده راه سازي ،  50 درصد از حصار بيروني  و فنس کشي برخي از زيستگاه ها ، حدود 76 درصد از سوله های علوفه و قرنطینه و 43 درصد نیز باغ حاره ای  انجام شده است.